El suro,Recursos
Activitats per reflexionar al voltant de la inclusió i la diversitat
Descobreix tres activitats que pots fer a l’esplai i que et faran reflexionar sobre les desigualtats!
Algun cop has pensat com fer de l’esplai un lloc més inclusiu? Aquí trobaràs 3 dinàmiques xulíssimes per reflexionar sobre les desigualtats i, a partir d’aquí, plantejar si potser cal canviar alguna cosa. Perquè ens hem de fer preguntes, però sobretot passar a l’acció. A més, aquestes activitats et seran útils per reflexionar sobre la diversitat més enllà de l’esplai, deixant espai per pensar amb quines dinàmiques et trobes en altres entorns de la teva vida. Som-hi!
Notícies amb final inclusiu
1 El primer pas per a jugar és convertir-se en periodista! Busca una notícia d’una situació discriminatòria que hagi passat al teu poble, barri o ciutat.
2 Agafa l’ideari del teu esplai! Si no saps què és això de l’ideari o no tens clar on trobar el del teu esplai, demana’l a les monitores i monitors. Un cop ubicat, llegeix-lo, palpa’l i tria’n un dels valors.
3 Arriba el moment de ser reporteres i reporters! Explica la notícia, tal com ha passat, i amb teatralització canvia’n el final, resolent la situació discriminatòria i afegint el valor que hagis escollit.
En què has pensat a l’hora de triar la notícia? Quin paper tenen els mitjans de comunicació en la nostra societat? Qui ha dut a terme la discriminació? Per què has triat aquest valor de l’ideari? Per què has optat per aquest final? Quins canvis respecte a la notícia inicial has fet? Com creus que es podria resoldre aquesta situació?
Si et ve de gust, envia’ns la notícia modificada a redacciolapiqueta@esplac.cat!
Oca amb llenguatge de signes
1 Dibuixa un taulell del joc de l’Oca, és important que deixis 4 caselles en blanc.
2 En aquestes caselles dibuixa una categoria prou àmplia.
3 A cada ronda, cada cop que el dau ens porti a alguna d’aquestes caselles haurem de buscar un signe d’aquella categoria i explicar-lo a la resta de grups.
Aquí teniu alguns enllaços per trobar categories. Cliqueu als botons per accedir-hi!
Per què creus que és important saber llenguatge de signes? En quines ocasions pot ser necessari? Quines formes de comunicació inclusives podem utilitzar? Com podem fer més inclusiva la comunicació tant interna com externa de l’esplai? Els altres espais en què participes (institut, extraescolars…) són inclusius en la comunicació?
Si et ve de gust, envia’ns el teu taulell de l’oca a redacciolapiqueta@esplac.cat!
L’escala de veïnes de la diversitat
Aquesta activitat l’has de fer en grup. Així que ja ho saps, busca el teu grup d’amistats o proposa la dinàmica a les monis del teu esplai.
1 Es faran 3 grups (o els que es consideri).
2 Cada grup serà un grup de persones que vol entrar a llogar un pis que ha quedat buit a l’escala. Heu de triar nom, càntic i fer una bandera que us representi per a penjar-la al balcó. A més, se us donarà una quantitat determinada de banderes (cartolines dels colors groc i magenta). És important que cada grup tingui un nombre diferent de cartulines de cada color.
3 A cada grup se li assignarà un joc diferent.
4 El vostre objectiu com a grup és aconseguir entrar al pis, que és exageradament enorme. Tots els que no entrin hauran de viure per sempre a la seva llar de la infància, no es podran independitzar mai! I com podeu aconseguir el pis? El grup que tingui més targetes dels dos colors, podrà fer-ho!
5 Els diferents grups us haureu de distribuir per l’espai i construir la vostra base. Allà podreu practicar el joc que se us hagi assignat. Heu d’aconseguir dominar-lo, ja veureu que és important!
6 A partir del moment en què comenci el joc, els grups haureu d’anar sortint de les vostres bases. Quan us trobeu amb algú d’un altre equip, haureu de jugar al pedra, paper o tisora humà, triant prèviament una veïna representant. Els dos grups de convivència jugareu al joc que representi l’equip guanyador del pedra, paper o tisora humà. L’equip que perdi, haurà d’entregar una de les seves banderes a l’altra tripulació.
7 Un cop les veïnes ja no tingueu energia per jugar més, les persones propietàries del pis (qui estigui dinamitzant el joc) faran el recompte de banderes i informaran les diferents unitats de convivència qui podrà quedar-se al pis.
ALERTA SPOILER: Només mirar si seràs la persona que dinamitza el joc!
Qui dinamitza el joc arriba amb una gran mala notícia: “Cap unitat de convivència es pot quedar al pis”. En aquest moment, les veïnes heu de convocar una reunió d’urgència al parc de davant de l’edifici i heu de pensar per què us han donat aquesta resposta.
La solució és ben simple: havíeu de treballar conjuntament. Si barrejàveu les banderes grogues i magentes aconseguíeu el vermell, el color de la unitat. Barrejant tots els colors i banderes podíeu unir totes les unitats de convivència, conformant-ne una sola, i entrar conjuntament al pis.
Per què no heu pensat a unir-vos les diferents unitats? Com us heu sentit al saber que cap grup podia entrar al pis? Quin paper han tingut les propietàries de l’immoble?
Per complementar: Busqueu dades de les dificultats a l’hora d’entrar a un pis de lloguer. Creieu que el dret a l’habitatge està garantit per tothom igual? Com creieu que hauria de ser l’accés a l’habitatge? Universal? Restringit?